Bubbles プロジェクト

(English version is below)

1)Bubblesの概要

2)Bubblesを使ったアートの力の検証

3)Bubbles体験会より

4)ビデオリンク

 

1)Bubbles概要

1-1)“Bubbles”とは

2001年にドイツのZKM(ヨーロッパ最大のメディアアート美術館、研究施設)においてW.Muenchと古川によって制作された体験型メディアアート作品で、ZKMのメディア美術館のコレクションとなり、現在も常設展示されている、移動展示としても欧米、アジアなど50回を超える展示が行われてきた人気作品である。日本でも I C C, YCAMなど主要な組織で展示されてきた。

修復プロジェクト

 そのテクノロジー老朽化が問題になっていたところ、2021度、ZKMと東京芸大(平研究室)がcoton 株式会社の技術協力で、メディアアートの修復プロジェクトとして、オリジナル作品の内容を最大限にいかして、“Bubbles”のソースコードの全面的な書き換え、修復をおこない、WEB-アプリケーションとして再現した。

WEB-アプリとなることで、普通のコンピュータとWEBーカメラ、プロジェクターがあれば、美術館の外、どこでもすぐに、作品=インスタレーションを組み立てられる、ポータブルなメディアアート作品となった

作品“Bubbles”はZKMの所蔵品であり、そのヨーロッパ、アメリカでの

展示権、複製権はZKMに売却済みだが、アジア地区の展示権、使用権はMuench,古川がもつ。

1-2)バブルスに必要な機材

1) 普通のパソコン

2) WEBカメラ 簡素なもので十分

3) アンプ内蔵スピーカ(ステレオ=左右に2ch)

4) プロジェクター(短焦点ではないもの、できるだけ明るく、コントラスト比の大きいもの)

5) ソフトウェア=WEBアプリケーションなのでブラウザーで開きます。アプリケーション内に設置方法の細かい指示があり、だれでもそれに沿って設置可能です。

 

1-3)“Bubbles”の内容、キーワード

ハイブリッド影あそび、マルチモーダル(視覚、聴覚、身体)、身体、CG(仮想)、音(仮想)、能動性(インタラクション)、影自体も仮想身体、個人/共同で楽しむ

https://www.youtube.com/watch?v=fO6np0-Fw8I イギリスの展覧会より

https://www.youtube.com/watch?v=DAN46rytDv0 ZKMでの大画面による展示

2)Bubblesを使ったアートの力の検証

“Bubbles”をつかって東京芸大の共生社会」をつくるアートコミュニケーション共創拠点の育成期間中に体験型メディアアート作品を使ったアートの効果検証プロジェクトを行った

体験型メディアアート作品を使ったアートの効果検証プロジェクト

目標:計測、検証が可能な方法、作品をえらび、今後のアート計測、検証の原型になるようなメソード、計測、検証パターンをつくる。いろいろなタイプの人たちに参加していただく。可能な範囲でデータをあつめ、分析する。

体験型メディアアート作品“Bubbles”を使い計測プロジェクトを行った。

研究成果: 音楽療法学会  音楽療法学会

3)Bubbles体験会より

社会的実践、アートの力の検証

体験型メディアアート作品、Bubblesを美術館の外へ出前し

いろいろな人たちに体験してもらう。

実施例:

2022/6/10 「Bubbles 展示体験会」たいけん美じゅつ場VIVA(取手市)対象:一般、(子供、高齢者ふくむ)

8/29  「Bubbles 展示体験会」障がい者のための多機能型事業所 麦わら屋(群馬/前橋市)約50人 対象:青年、中年の知的障害をもった人たち

11/19 「Bubbles 展示体験会」児童養護施設 子山ホーム 約40人  対象:虐待など、親と別れて住む子供たち

12/19 「Bubbles 展示体験会」川崎市西部地域療育センター(神奈川/川崎) 約30人 対象:発達障害などの子供たち

4)ビデオリンク

展示体験会の録画は個人情報保護の観点から、当事者の同意をえられた場合のみ公開している。以下の録画は障がい者のための多機能型事業所(麦わら屋(https://mugiwaraya.or.jp/aboutus/)でおこなった体験会のビデオで、参加者の年齢層は青年より上で知的障害をもった作業所の利用者さんたちです。非常によろこんで体験してくださり、アートの力を感じる楽しいイベントになりました。普段、積極的に動こうとしない人たちが、熱心に身体を動かし、「Bubbles」に興じる姿をみてスタッフの人たちがおどろいていました。

暮らしのデザイン展の展示ビデオより https://www.youtube.com/watch?v=atnfUC_F170

 

Bubbles Project 

1) Overview of Bubbles

2) Verification of the Power of Art with Bubbles

3) From the Bubbles Experience

4) Video link

1)Overview of Bubbles

1-1)What is “Bubbles”?

Bubbles” is an interactive media art work created by W.Muench and Furukawa at ZKM (Europe’s largest media art museum and research facility) in Germany in 2001, which is now part of the permanent collection of ZKM’s Media Museum. It is a popular work that has been exhibited more than 50 times in Europe, the U.S., and Asia. In Japan, it has been exhibited at major organizations such as ICC and YCAM

Restoration Project

 In 2021, ZKM and Tokyo National University of the Arts  (Taira Laboratory), with the technical cooperation of coton, Inc. The source code of “Bubbles” was completely rewritten, restored, and reproduced as a web application, making the most of the content of the original work.

The web-application became a portable media art work that can be assembled anywhere with an ordinary computer, webcam, and projector, even outside of a museum.

The work “Bubbles” is in the collection of ZKM, and the rights to exhibit and reproduce it in Europe and the U.S. are the property of ZKM.

The exhibition and reproduction rights in Europe and the U.S. have been sold to ZKM, but Muench, Furukawa holds the exhibition and usage rights in Asia.

1-2) Equipment required for Bubbles

(1) Normal computer

2) WEB camera (a simple one is sufficient)

3) Speakers with built-in amplifier (stereo = 2 channels on each side)

4) Projector (not a short-throw projector, as bright as possible, with a high contrast ratio)

5) Software = web application, so it will open in a browser. Detailed installation instructions are provided in the application and anyone can follow them.

1-3) Contents of “Bubbles”, keywords

hybrid shadow play, multimodal (visual, auditory, physical), body, CG (virtual), sound (virtual), active (interaction), shadow itself is also a virtual body, individual/collaborative enjoyment

 from an exhibition in the UK             Exhibition with large screens at ZKM

2)Verification of the Power of Art with Bubbles

During the period of “the development of the Art Communication Co-Creation Center”, a project was conducted to verify the effectiveness of art using experiential media art works.

Project to verify the effectiveness of art using interactive media art works

Goal: To select methods and artworks that can be measured and verified, and to create methods, measurement and verification patterns that will serve as prototypes for future art measurement and verification. To have various types of people participate in the project. Collect and analyze data to the extent possible.

We conducted a measurement project using “Bubbles,” an interactive media artwork.

Research results: The Society for Music Therapy, The Society for Music Therapy

3)From the Bubbles Experience

Social Practice, Examining the Power of Art

Bubbles, an interactive media artwork, was delivered outside the museumand have people from all walks of life experience it.

Example of Experience workshops:

2022/6/10 “Bubbles Exhibition Experience” at Taiken Bijutsuba VIVA (Toride City)   Target: General public (including children and the elderly)

8/29 “Bubbles Exhibition Trial Session” at Mugiwaraya, a multifunctional facility for people with disabilities (Maebashi, Gunma), 50 people Target: Young adults and middle-aged people with intellectual disabilities

11/19 “Bubbles Exhibition” at Koyama Home, a children’s home, for about 40 people Target: Children who have been separated from their parents due to abuse, etc.

12/19 “Bubbles Exhibition Experience” at Kawasaki City Western Regional Rehabilitation Center (Kawasaki, Kanagawa), about 30 people Target: Children with developmental disabilities, etc.

4)Video link

For the protection of personal information, we are not able to publish videos and other information on our website, but the following video, produced for the Design for Living Exhibition (2022) and published with permission, includes footage of a hands-on experience held at a multifunctional facility for people with disabilities . (https://mugiwaraya.or.jp/aboutus/).  The participants, who were not children, but were older than youth and had intellectual disabilities, were very happy to participate in the workshop, and it was a fun experience in which we could feel the power of art. The staff members were surprised to see people who normally would never move moving so enthusiastically moving their bodies and playing “Bubbles”.

Design for Living Exhibition https://www.youtube.com/watch?v=atnfUC_F170